Školní jídelna » Řád školní jídelny
Řád školní jídelny
I. Údaje o zařízení
Adresa: Polnička 147, 591 01 Žďár nad Sázavou
IČO: 43378641
Vedoucí školní jídelny: Jarmila Kašparová
Tel.: 566 659 855
E-mail: jidelna@zspolnicka.cz
Web: www.zspolnicka.cz
Kapacita školní jídelny: 250 obědů
II. Úvodní ustanovení
- Vnitřní řád školní jídelny je soubor pravidel a opatření spojených s provozem školní jídelny určené ke stravování žáků ZŠ, dětí MŠ, zaměstnanců školy a ostatních strávníků.
- Vnitřní řád školní jídelny je závazný pro všechny osoby, které se stravují ve školní jídelně, v případě nezletilých žáků i pro jejich zákonné zástupce.
- Vnitřní řád školní jídelny je zpracován v souladu s platnou legislativou.
- Školní jídelna zajišťuje stravu pro:
- vlastní zaměstnance - obědy
- děti mateřské školy – přesnídávky, obědy, svačiny
- žáky základní školy – obědy, svačiny
- jiné osoby (cizí strávníky) v rámci doplňkové činnosti
III. Práva a povinnosti strávníků, zákonných zástupců a zaměstnanců školní jídelny
Práva dětí, žáků:
- kvalitní strava odpovídající množství a nutričního složení
- informace o kvalitě a způsobu přípravy stravy
- po dohodě odebírání dietní stravy
- požádat o pomoc dohlížející a zaměstnance ŠJ při řešení vzniklého problému (např. rozbití nádobí či rozlití jídla)
Povinnosti dětí, žáků:
- dodržovat pravidla vnitřního řádu školní jídelny a pokyny k ochraně zdraví a bezpečnosti
- šetřit zařízení a vybavení školní jídelny
- respektovat pokyny dohledu a všech zaměstnanců školní jídelny
- dodržovat zásady slušného chování a kulturního stolování
- hlásit dohledu školní jídelny případný úraz či zranění
- nerušit svými projevy ostatní strávníky
Práva zákonných zástupců:
- informace o jídelním lístku, kvalitě a způsobu přípravy
- dodržovat dietní stravu pro dítě, jehož zdravotní stav to vyžaduje
- dodávat podněty k činnosti školní jídelny
Povinnosti zákonných zástupců:
- včas každý měsíc provést úhradu stravného
- včas odhlašovat stravu při nepřítomnosti dítěte ve škole
- nahlásit včas podstatné změny související s úhradou
- odhlásit dítě ze stravování lze i v průběhu roku
- noví strávníci vyplní a podepíšou závaznou přihlášku ke stravování a tím stvrzují seznámení s tímto řádem a jeho dodržování
Práva zaměstnanců školní jídelny:
- zajištění podmínek pro výkon činnosti školní jídelny
- nezasahování do jejich činnosti v rozporu s právními předpisy
Povinnosti zaměstnanců školní jídelny:
- dodržovat pravidla vnitřního řádu, pracovní náplně
- chránit bezpečí své, ostatních zaměstnanců a strávníků
- poskytovat informace strávníkům a zákonným zástupcům
- pomáhat při výchovném působení na žáky
IV. Provoz
Provozní doba školní jídelny: 6.00 – 14.00 hodin
Úřední hodiny vedoucí školní jídelny: 7.00 - 10.30 hodin
Výdej do jídlonosičů cizím strávníkům: 10.00 –11.00 hodin
Stravování žáků a zaměstnanců: 11.05 –13.30 hodin
Podávání svačin pro žáky a zaměstnance ZŠ: 9.10 – 9.25 hodin
V. Přihlášení k odebírání stravy
- Každý nový strávník /zákonný zástupce žáků a dětí/povinen vyplnit vždy novou přihlášku ke stravování. Odevzdáním přihlášky je strávník závazně přihlášen ke každodennímu odběru stravy, a to po celý daný školní rok a školní docházku.
- Přihlášený strávník je každý měsíc se zveřejněním jídelního lístku (vždy 26 každého měsíce) automaticky přihlášen ke stravování.
- O prázdninách a svátcích jsou žáci automaticky ze stravy odhlašováni.
- Pokud se strávník nebo zákonný zástupce rozhodne zrušit odebírání obědů v průběhu školního roku, je povinen do ŠJ doručit písemné prohlášení o ukončení stravování.
VI. Způsob přihlašování a odhlašování stravy
- Povinností každého strávníka se zaregistrovat na server www.strava.cz. Přihlašovací údaje obdrží od vedoucí školní jídelny. Na serveru www.strava.cz lze sledovat kartu strávníka, na které se provádějí přihlášky a odhlášky stravy, ze které lze vyčíst také stav konta, jídelní lístky. Žáci ZŠ a zaměstnanci odebírají v jednom dni jeden oběd, děti MŠ odebírají polodenní /ranní svačinu a oběd/ nebo celodenní stravu /ranní svačinu, oběd a odpolední svačinu/.
- Přihlašování a odhlašování stravy lze provádět den předem, a to nejpozději do 22.00 na strava.cz. Odhlásit stravu lze i na e-mailu: jidelna@zspolnicka.cz nebo telefonní číslo 566 659 855. Výjimečně /např. v případě náhlého onemocnění/ lze stravu přihlásit a odhlásit na týž den telefonicky nejpozději do 7.00 hodin.
- Odpolední svačinky v MŠ je nutné odhlásit ráno do 7.00 hodin. Na pozdější odhlášky po příchodu dítěte do školky není možné brát zřetel.
- Za neodebranou nebo špatně odhlášenou stravu se neposkytuje finanční náhrada.
VII. Úplata za školní stravování
- Sazby stravného vycházejí z finančních limitů na nákup potravin dle platné legislativy o školním stravování.
- Sazby stravného jsou stanoveny podle věkových skupin žáků, do kterých jsou žáci zařazováni na dobu školního roku od 1. 9. – 31. 8., ve kterém dosahují určeného věku.
- Sazby stravného za jedno odebrané jídlo jsou přílohou tohoto řádu
- V době nemoci nebo prázdnin /podle provozu školní jídelny/ mají děti a žáci možnost odběru obědů ve výši ceny pro cizí strávníky.
VIII. Způsob platby stravného
- Platby za stravné musí být provedeny pravidelně každý měsíc.
- Úhrada stravného musí být provedena do 20. daného měsíce
- Platba se provádí předem /např. v lednu za leden/
- Platba se provádí bezhotovostně jednorázovým nebo trvalým příkazem na účet 504307604/0600, variabilní symbol je vždy evidenční číslo strávníka. Ve výjimečných případech lze provést platbu v hotovosti podle pokynů vedoucí školní jídelny.
- Trvalý příkaz k platbě se zadává pouze na školní rok od září do června, přes prázdniny se platby neposílají.
- Přeplatky na stravném se vrací v červenci strávníkům, kteří definitivně končí školní docházku. Ostatním strávníkům se přeplatek vyšší než 1000 Kč vrací v červenci na účet, ostatním strávníkům se přeplatek automaticky převádí do dalšího školního roku.
- Strávníci jsou povinni si průběžně kontrolovat stav svého konta a v případě nejasností okamžitě kontaktovat vedoucí školní jídelny.
- Strávníci, kteří neuhradí platbu do výše uvedeného data, budou do uhrazení dluhu vyloučeni ze stravování, resp. bude u dětí MŠ dán podnět k rozhodnutí o ukončení předškolního vzdělávání, a to v souladu s § 35 odst. 1 d) zákona 561/2004 Sb.
IX. Úhrada za závodní stravování
- Sazba stravného vychází z finančních limitů na nákup potravin uvedených v příloze č. 2 k vyhlášce č. 107/2005 Sb., o školním stravování, z § 2, 3 vyhlášky č. 84/2005 Sb., o nákladech na závodní stravování a jejich úhradě v příspěvkových organizacích zřízených územními samosprávnými celky.
- Finanční limit je snížen o příspěvek z FKSP, jehož výše je stanovena na příslušný kalendářní rok Zásadami pro hospodaření s vyčleněnými prostředky FKSP.
- Příspěvek z FKSP zaměstnancům nenáleží v době čerpání dovolené a při pracovní neschopnosti.
X. Doplňková činnost
- Doplňková činnost je povolena zřizovatelem OÚ Polnička ve Zřizovací listině příspěvkové organizace Základní škola a Mateřská škola Polnička, okres Žďár nad Sázavou.
- Školní jídelna provozuje doplňkovou činnost na základě živnostenského listu.
- V rámci DČ jsou prodávány obědy /případně snídaně, večeře, svačiny/ cizím strávníkům a svačiny žákům a zaměstnancům ZŠ. Sazba stravného vychází ze směrnice o doplňkové činnosti a z kalkulace nákladů na 1 jídlo, ve které jsou zahrnuty náklady na potraviny, mzdové náklady, režijní náklady a zisk.
XI. Jídelní lístek
- Jídelní lístek sestavuje vedoucí školní jídelny.
- Jídelní lístek je zveřejněn na nástěnce ve školní jídelně a v mateřské škole a na portálu www.strava.cz.
- Jídelní lístek může být změněn v závislosti na dodávce potravin, havarijní situaci apod.
XII. Vlastní organizace stravování
- Ve školní jídelně je určen dohled, který dohlíží na chování žáků, kulturu stolování, dodržování hygienických pravidel a čistoty stolů. Strávníci jsou povinni se řídit pokyny dohlížejícího a zaměstnanců školní jídelny. Při porušení vnitřního řádu školní jídelny žáky bude postupováno podle Pravidel pro hodnocení žáků.
- Do školní jídelny mohou vstoupit jen strávníci, kteří se v jídelně stravují. Osoby, které se v jídelně nestravují nebo si odnášejí jídlo v jídlonosičích, se v prostorách jídelny nesmí zdržovat.
- Cizí strávníci mají možnost odebírat stravu pouze do jídlonosičů v určeném čase.
- K přenášení stravy se používá tác, použité nádobí se odkládá na určené místo.
- Strávníci nesmí bez souhlasu vedoucí školní jídelny vynášet ze školní jídelny inventář školní jídelny /talíře, příbory, sklenice, židle/.
- Během výdeje obědů zajišťují mimořádný úklid jídelny (rozbité nádobí, rozlité tekutiny) pracovnice školní jídelny.
- Případné problémy a připomínky v průběhu stolování hlásí strávníci vedoucí a zaměstnancům školní jídelny, dohlížejícímu nebo zaměstnanci mateřské školy.
XIII. Konzumace jídla
- Strávníkům je vydáván kompletní oběd skládající se z polévky, hlavního chodu a nápoje, podle možnosti a vhodnosti i salát, kompot, ovoce, jogurt, moučník nebo dezert.
- Hlavní jídlo oběda je na stolní nádobí nabíráno a pracovnicemi školní jídelny.
- Nápoj si nalévá každý strávník sám u samostatného nápojového pultu.
- Polévku žákům 1.stupně nalévá učitelka a žáci 2. stupně si polévku nalévají sami.
- Jídlo a nápoje se konzumují u stolu zásadně vsedě.
- Jídla podávaná v rámci školního stravování konzumují strávníci v prostorách školní jídelny.
- Strávníci nesmí být nuceni ke konzumaci celého vydaného jídla ani k jeho dojídání.
XIV. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany strávníků
- Dohledy ve školní jídelně stanovuje pro příslušný školní rok ředitel školy.
- Povinnosti dohledu:
- ručí za pořádek a klid ve školní jídelně
- žáky nenutí násilně do jídla
- sleduje stolování žáků a upozorňuje na nedostatky v kultuře stolování
- dbá na slušné a ohleduplné chování a dodržování hygieny
- dbá na bezpečnost stravujících se žáků, zajišťuje ochranu před rizikovým chováním a před projevy diskriminace, nepřátelství, násilí
- dojde-li k potřísnění podlahy (vylitá polévka, nápoj nebo upadnuvší jídlo apod.) okamžitě upozorní zaměstnance školní jídelny, který ihned závadu odstraní, aby nedošlo k případnému úrazu strávníků
- reguluje osvětlení v jídelně
- zamezuje do jídelny vstupu osob, které se zde nestravují
XV. Řešení nouzových a havarijních situací
- Konkrétní nouzovou nebo havarijní situaci /havárie vody, přerušení dodávky elektřiny/ řeší vedoucí školní jídelny s vedením školy.
- Podle charakteru situace může být zajištění školního stravování omezeno nebo přerušeno.
- Strávníci a zákonní zástupci strávníků budou o této situaci s předstihem informováni.
XVI. Stravování v době nemoci žáka
- Školní jídelna zabezpečuje hmotnou péči pro děti a žáky pouze v době jejich pobytu ve škole.
- Za pobyt ve škole se považuje i první den neplánované nepřítomnosti žáka ve škole.
- V první den nepřítomnosti dítěte či žáka může stravu odnést v jídlonosiči jeho zákonný zástupce.
- Druhý a další dny nepřítomnosti ve škole nejsou považovány za pobyt ve škole, a proto není nárok na zvýhodněné stravování. Ani zákonný zástupce dítěte či žáka nesmí odnést stravu v jídlonosiči.
- Zákonný zástupce může druhý a další dny nemoci žáka či dítěte stravu odebírat do jídlonosiče, ale pouze za plnou cenu v rámci doplňkové činnosti.
XVII. Úrazy ve školní jídelně
- Úrazy a nevolnost jsou stravující se povinni okamžitě nahlásit dohledu ve školní jídelně, který neprodleně učiní odpovídající opatření.
- Úrazy cizích strávníků se hlásí vedoucí školní jídelny, která neprodleně učiní odpovídající opatření.
XVIII. Škody na majetku školní jídelny
- Strávníci, případně jejich zákonní zástupci odpovídají za škody způsobené na majetku školní jídelny.
- Strávníci jsou povinni nahlásit všechny škody, které ve školní jídelně způsobili nebo jako svědci viděli způsobit, vedoucí školní jídelny, dohledu nebo zaměstnancům školní jídelny.
- Škodu, která je způsobena neúmyslně, strávník nehradí.
- Úmyslně způsobenou škodu je strávník, případně jeho zákonný zástupce povinen nahradit.
XIX. Závěrečná ustanovení
- Veškeré připomínky týkající se jídelního lístku, kvality stravy, technických a hygienických závad provozu školní jídelny řeší vedoucí školní jídelny.
- Případné stížnosti týkající se školního stravování lze podávat ústně či písemně kterémukoli pracovníkovi školy, který je neprodleně předá řediteli školy k vyřízení. Podávání a vyřizování stížností se dále řídí vnitřní směrnicí k vyřizování stížností.
- S vnitřním řádem školní jídelny jsou strávníci a v případě dětí a žáků i jejich zákonní zástupci seznámeni v rámci přihlášky ke stravování /obdrží kopii/zveřejněním řádu ve školní jídelně, v mateřské škole a na webových stránkách školy.
- Strávníci jsou povinni se řídit pokyny uvedenými v tomto „Provozním a vnitřním řádu školní jídelny“.
- Tento řád školní jídelny nabývá účinnosti dnem 1.září 2022
Sazby stravného školního stravování za jedno odebrané jídlo platné od 1.9. 2022
- děti MŠ dopolední přesnídávka 13,- Kč 3-6 let 13,- Kč 7 let
- děti MŠ oběd 26,- Kč 3-6 let 30, -Kč 7 let
- děti MŠ odpolední svačina 11,- Kč 3-6 let 11,- Kč 7 let
- žáci 7-10 let oběd 30.- Kč
- žáci 7-10 let svačina 20,- Kč
- žáci 11-14 let oběd 33,- Kč
- žáci 11-14 let svačina 21,- Kč
- žáci 15 let a více 34,- Kč
- žáci 15 let a více svačina 21,- Kč
- zaměstnanci oběd 38,- Kč
- zaměstnanci svačina 21,- Kč
- zaměstnanci svačina 31,- Kč
- cizí strávník do jídlonosiče 60,- Kč