Mateřská škola » Co se učíme
Co se učíme
I v letošním roce budeme pracovat se školním vzdělávacím programem Je nám dobře na světě, hrajeme si celý rok.
Smyslem Školního vzdělávacího programu je poznávání sebe sama, vlastních zájmů, zálib a potřeb.
Učit děti dívat se, poznávat a objevovat nové věci kolem sebe a porozumět jim. Povzbuzovat chuť k učení, rozvíjet schopnost přemýšlet, komunikovat, spolupracovat a podílet se na společných činnostech. Povzbuzovat vlastní sebeúctu a úctu k druhým. Osvojovat si pravidla chování ve světě dětí i dospělých. Vzdělávání je realizováno s využitím interaktivního programu Interaktivní školička (Barevné kamínky).
Celoroční program je sestaven v souladu s RVP PV MŠMT, jednotlivé integrované bloky jsou roztříděny do čtyř ročních období HRAJEME SI OD JARA DO ZIMY.
Barevné kamínky obsahují pět vzdělávacích oblastí:
Modrý kamínek: oblast biologická – dítě a jeho tělo
Žlutý kamínek: oblast psychologická – dítě a jeho psychika
Červený kamínek: oblast interpersonální – dítě a ten druhý
Bílý kamínek: oblast sociálně kulturní – dítě a společnost
Zelený kamínek: oblast environmentální- dítě a svět
Interaktivní bloky
- Kdo všechno přišel do školky (Školka na nás volá, Mám kamarády?, Tady jsem doma).
- Sklízíme plody podzimu (Na poli, Na zahradě, V lese)
- Když padá listí (Co umí vítr a déšť, Moje tělo a zdraví, Když kamarád stůně)
- Těšíme se na Ježíška (U nás doma s Mikulášem, Jdeme z pohádky do pohádky)
- Paní zima jede (Zimní hry a sporty, Masopust, Ptáčci v zimě)
- Objevujeme svět kolem nás (Hádej, čím jsem, Co děláme celý den a celý rok, Čím cestujeme, Řeky a moře)
- Jak se rodí jaro (Jaro v trávě, Když jaro zaťuká, Jaro na zahradě, Svátky jara)
- Moje zvířátko – kde má domov (Poznáváme domácí zvířata a jejich mláďata, Kdo žije u potoků, řek a rybníků, Zvířata ve volné přírodě)
- Když všechno kvete (Máme se rádi s mámou a tátou – rodina, Naše maminka má svátek, Jak je kvetoucí příroda barevná)
- Co už umím (Jak oslavujeme svátek dětí, Kniha je studnice moudrosti, Planeta země, Hurá na prázdniny)
Interaktivní bloky jsou doplněny a rozšířeny o doplňková témata: Les, Zvířata na statku, Dopravní škola a školička, Moje vlast, Písmačkovy úkoly, Čím budu.
Jednotlivá témata obsahují podtémata, která jsou pedagogy rozpracována do týdenních - čtrnáctidenních bloků podle podmínek a věku dětí na hry a zábavné činnosti, přičemž jsou respektovány požadavky na:
- Rozvoj osobnosti dítěte
- Uplatňování podílu rodičů na vzdělávání v MŠ
- Provádění hodnocení a využívání zjištěných informací pro další pedagogickou činnost
Vzdělávací činnost je založena na metodách přímých zážitků, využívá dětské zvídavosti a potřeby objevovat, vede děti k individuální práci s vytvořením podmínek pro jejich činnost, probouzí v dítěti aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat, objevovat, ale i odvahu ukázat, co všechno už samo umí, zvládne a dokáže, poznávání sebe sama, vlastních zájmů, zálib a potřeb.
Nepředkládá dětem jen hotové návody, ale učí je dívat se, poznávat a objevovat nové věci kolem sebe a porozumět jim. Povzbuzovat chuť k učení, rozvíjet schopnost přemýšlet, komunikovat, spolupracovat a podílet se na společných činnostech. Povzbuzovat vlastní sebeúctu a úctu k druhým. Osvojovat si pravidla chování ve světě dětí i dospělých.
Na základě barevných kamínků, ze kterých paní učitelky každodenně sestavují barevnou mozaiku ve fungující celek, jsou plněny postupně dílčí cíle a dosažené kompetence tak na sebe dobře navazují a doplňují se.